maanantai 6. toukokuuta 2013

Havainnollistamisharjoitus


a.

Koulussa on ruokala. Ruokalaan mennään syömään. Ruokalassa otetaan ruokaa ja mennään sitten pöytään. Pöydässä syödään. Minä syön itsekin pöydässä. Syödessä jutellaan. Syötyään kaikki vievät ruokailuvälineet pois. Ruokailuvälineiden viennin jälkeen mennään pois ruokalasta.

b.

Koulunruokalaan mennään yllättäen syömään. Sinne on useita reittejä, peräti kolmet rappuset. Ruokalassa on aina kaksi ruokaa tarjolla. Yleensä jälkimmäinen ruokalistassa olevista herkuista on huonompaa, koska se on yleensä kasvisvaihtoehto. Ruokaa ei kannata kommentoida millään tavalla ennen pöytään saapumista, koska  keittäjät yleensä vahtivat vieressäsi kun otat ruokaa. Ja jos koitat hernekeittopäivänä santsata lettuja, silloin on henki höllässä.
 Ruokala on mukavan valoisa. Kattoikkunat antavat mukavan lisän muuten niin maanalaiseen ruokalaan. Tosin auringon paistaessa suoraan naamalle toivoisi ikkunoiden olevan 10 metrin paksuista betonia.
Mukavan ruokalan mukavat penkit ovat mukavia. Niissä tulee istuttua ja juteltua enemmän kuin pelkästään syötyä. Sitten kun viimein lähdetään ruokalasta viedään astiat pois. Astioidenvienti tuntuu aina siltä kuin olisi jossain vankilaitoksessa jossa kaikkien on pakko kulkea samaa reittiä. Sitten pitäisi vielä kiittää keittäjiäkin. Jotkut kiittävät "hyvästä" ruoasta, minä en. Miksi pitäisi kiittää puolasta tuoduista kumiperunoista ja jauhelihasta, eiväthän keittäjät niitä itse tee.
Astioiden viennin jälkeen tulee minun mielestäni pahin suunnitteluvirhe koko koulussa. Miksi käsienpesua varten tehty hana on laitettu heti astioiden laiton jälkeen, kun sen pitäisi olla ruokalan sisäänkäynnillä? Mitä hyötyä on pestä kädet ruoan jälkeen? Nehän pestään aina ennen ruokailua.
Semmoinen ruokala...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti